Elektronické EET účtenky jsou zcela v pořádku.
Karel Sasín - Duben 2017
Dostáváme mnoho dotazů, zda je systém eet.sluzba.cz, který používá EET lístky v souladu se zákonem.
Ano, je. Na stránkách Finanční správy ČR je to popsáno v části „Elektronická účtenka“. Odkaz uvádíme zde.
Princip EET
Princip EET je takový, že je prodejce povinen svou přijatou tržbu ihned zaregistrovat na serverech Finanční správy. K tomu může použít různá zařízení připojená na internet. Problém pro mnoho prodejců zboží a služeb je však v tom, že jsou zařízení nákladná, je s nimi starost, protože stejně jako každé jiné zařízení se mohou pokazit, bez elektřiny nefungují, v tiskárně účtenek dojde papír, a nakonec stejně dojde k situaci, že není možno přijatou tržbu zaevidovat.
Lepší a levnější evidence tržeb dle zákona
Řešení výše uvedených problémů je poměrně jednoduché. Žádné z uvedených zařízení není třeba kupovat, není třeba platit dodavatelům těchto zařízení měsíční poplatky. K evidenci tržeb stačí pouze novější mobilní telefon, který má obvykle každý u sebe. Na tomto telefonu je třeba mít aktivována data, ale plně postačuje nejmenší datový balíček od vašeho mobilního operátora.
Přijatou tržbu je pak možno plnohodnotně a online zaregistrovat prostřednictvím mobilního telefonu a zákazníkovi předat elektronickou EET účtenku. Předání elektronické účtenky je navíc vyřešeno velmi jednoduše a elegantně. Zákazník obdrží po platbě tzv. EET lístek s kódem, který může kdykoliv zadat na webové stránce a ihned se mu zobrazí EET účtenka prodávajícího.
Výše popsaný systém s EET lístky je k dispozici na stránkách eet.sluzba.cz, kde je možné se zaregistrovat.
Ze zákona č. 112/2016 Sb., o evidenci tržeb vyplývá, že je možné vydávat EET účtenky i elektronicky a není třeba je tisknout. V některých situacích si ani nedovedu představit, jak by živnostník tištěné účtenky vydával a proč vlastně. (kominík, opravář plynového kotle, prodejkyně kosmetiky, prodejce kaprů, zahradník…) Nebo budou tito lidé chodit s batohem, ve kterém bude pokladna s připojením na internet a k tomu tiskárna a pro jistotu ještě náhradní papír?
Neříkám, že se tržby nemají evidovat a zákazníkům se účtenky nemají vydávat. Říkám jen, že se mají tržby evidovat jednoduše a spolehlivě a zákazníkům vydávat účtenky jednoduše, spolehlivě a ekologicky – tedy elektronicky. Opravdu mě nikdo nepřesvědčí, že je správné, aby byl nucen každý živnostník, který uskuteční několik prodejů za den používat drahá zařízení.
Výklad Finanční správy
Při vystavování EET účtenek v elektronické podobě je potřeba dbát na to, aby byly vystavovány v souladu s výkladem Finanční správy, který říká:
Vystavení účtenek elektronicky je možné při splnění dvou podmínek. První podmínkou je, že příjemce tržby vystavení v elektronické formě umožňuje a nabízí. Druhou, a to zásadní podmínkou je, že zákazník s vystavením účtenky v elektronické formě dobrovolně souhlasí.
Z toho tedy vyplývá, že pokud zákazník souhlasí s vystavením účtenky tímto způsobem, pak je vše zcela v pořádku. Finanční správa dále informuje:
Vystavení elektronické účtenky zákazníkům, kteří s touto formu vystavení účtenky nesouhlasí, představuje obcházení smyslu ZoET a diskriminaci těch zákazníků, kteří nemají možnost nebo schopnost převzít účtenku v elektronické formě.
Samozřejmě stále existují lidé, kteří nepoužívají internet. Těchto zákazníků je však naprosté minimum a ti pak mají právo požadovat EET účtenku v papírové podobě. I na to má však systém eet.sluzba.cz řešení, kdy je možno nouzově EET účtenku přepsat na papír nebo vytisknout. K těmto případům však dochází naprosto výjimečně.